Tikkasen Paja

Sinkitty Jukka-EC Slurry mixer lietesekoitin


  • Pituus 8,1 m tai 9,9 m
  • Lujarakenne paino 600kg
  • Potkuri paras mitä on koskaan rakennettu lietesekoittajiin, 78 cm kolmilapainen potkuri. Vertaa muotoilua laivanpotkuriin.
  • Voimantarve 100 hv noin 650 rpm, 200 hv jos kierroksia on enemmän kuin 1000 rpm. maksimi pyöritysvoima 320hv.
  • Kuumasinkitys tekee rakenteesta pitkäikäisen eliniän odote 35-45v

Hinnat:
Pituus 8,1 m: 6400 € 77 cm kolmilap pot
Pituus 9,9 m: 7300 € 77 cm kolmilap pot
Jukka-EC Slyrry mixer

Helppo käyttää ja huoltaa. Koko akselitunneli aukeaa pohjasta. (noin 30kpl 12 millisiä pulttia)
Jonka jälkeen koko akselisto huom. potkureineen ja etupään laippalaakereineen lähtee kokonaisena.

Voiko puulaakerien vaihto olla helpompaa?

Ei enää kiinni ruostunutta potkuria. Ei jumittunutta laakeria, jonka läpi akseli ei solju. Nostat vain pois KAIKKI. Potkuri on ilman muuta vaihdettavissa, koska sitä ei ole hitsattu kiinni vaan lukittu pultilla paikoilleen.



Miksi puulaakerointi?

Pronssi on aika arvokasta. joten sitä kukaan valmistaja laittaisi pitkää pätkää, ja lyhyillä pätkillä kuluu pronssi ja myös akseli kuroutuu ohuemmaksi.

Muovi ja kumi: Hyviä molemmat kun ovat lietekylvyssä, mutta lopultaan lietepinta laskee ja ylimmät laakerit ovat kuivilla. Muovi sulaa ja kumi menettää kaikki ominaisuudet jos lämpötila nousee kitkan takia päälle 180asteen.

Puu kestää eniten kuivakäyntiä ja on kuitenkin pitkäikäinen noin 3-5v potkuria lähin osa ja muualla vielä pidempi ikäisiä. 5,5 metriä pitkä yhtä jaksoinen puulaakeri tukee hyvin akselia, eikä ala kuluttamaan  akselia paikallisesti ohuemmaksi. Päittäiskuormaa siis potkurin työntövoimaa kantaa 16mm Hardox400 laipat. Niiden kulutuskestävyydestä kertoo, ettei kukaan ole niitä vielä varaosana kulumisen takia tilannut. Kuivakäynti kestävyys ym seikat ovat syynä käyttää puuta. Puu on lisäksi edullista, varaosana koko sarja maksaa 60 eur.  Meillä on yli 20v kokemus puulaakereiden ja hardox laipan käytöstä lietesekoittimissa. Aikaisempi ongelma liittyi vaihtamisen vaikeuteen. Uudessa JUKKA-EC mallista se ongelma on poistunut. Myös perinteiset punaiset mallit ovat kokeneet parannuksia ja ainakin viimeinen metri on nyt avattavissa ja laakerien vaihto onnistuu potkuria irrottamatta.